„Manapság a nők sokkal több terhet cipelnek”

„Manapság a nők sokkal több terhet cipelnek” - Femcafé interjú Szabó Krisztinával, a Publicity Aim tulajdonosával

Nagyon szeretünk olyan nőkkel interjút készíteni, akikre mindannyian felnézhetünk. Ezúttal Szabó Krisztinával beszélgettünk, aki egy jól ismert kommunikációs ügynökség, a Publicity Aim tulajdonosa. Interjúnkban mesél arról, hogy milyen volt fiatalon vezetővé válni egy olyan munkahelyen, ahol főként férfiak dolgoztak, elárulja, hogy mi az ő sikerük titka, és hogy hogyan válhatsz jó vezetővé, de a kezdő vállalkozóknak is ad néhány szuper tippet.

Mesélnél egy kicsit a karrieredről? Pontosan honnan jött az ötlet, hogy egy kommunikációs ügynökséget alapíts?

16 évesen Kecskeméten volt szerencsém részt venni Geszti Péter egyik előadásán. Onnantól tudtam, hogy marketinges leszek, és egyszer egy ügynökséget fogok alapítani. Abszolút így is építettem az életemet, ennyire tudatosan, ilyen irányú iskolába is mentem, és volt lehetőségem Amerikában is nemzetközi marketinget tanulni. Édesanyámnak ekkor egy textilipari vállalkozása volt, ahol én is elkezdtem már fiatalon dolgozni. 26 évesen egy műszaki szaküzletlánchoz kerültem, ahol fél év alatt marketingvezető lettem, majd két évvel később kereskedelmi vezetővé léptettek elő. 15 éve pedig megalapítottuk a Publicity Aim ügynökséget, ahol egy korábbi kolleganőmmel, Judittal kezdtem el dolgozni. Sikerült hatalmas kapcsolati rendszert kiépítenünk, és mostanára számtalan nagy márkával dolgozunk és nemzetközi tendert is nyertünk.

Mit gondolsz, mi a ti sikeretek titka, mivel lehet kiemelkedni ezen a piacon, amely eléggé telített most már?

Nagyon telített ez a piac, és erre szerintem a Covid is nagy hatással volt, hiszen nagyon felgyorsította a digitális marketinget. Ugyanis vannak területek, amelyek nagyon könnyen elsajátíthatóak, csak nem mindegy, hogy hogyan. Például, mint amikor egy orvosnak megvan a doktorija, de még nem praktizált, akkor nyilván nem feküdne be senki szívesen a kezei alá. És ez a marketing területén is igaz. Azt gondolom, hogy a freelancerekhez képest nagyobb felelősséget is vállalunk, illetve több a tapasztalatunk is, hiszen csapatban dolgozunk. Valamint már úgy kiépítettem a csapatot, hogy meglegyen minden területre a megfelelő szakember és szimbiózisban is tudjon működni más területekkel. Nagyon jó emberekkel dolgozom együtt és nemcsak szakmai, de családias is a légkör, ami nagyon fontos egy jó munkahely megteremtésében. A nagy ügynökségekhez képest pedig az az előnyünk, hogy sokkal rugalmasabbak vagyunk, és a rugalmasság ezen a piacon sokkal jobban számít, mint a pénz. Mert azonnal tudunk reagálni, és be tudunk avatkozni, ha szükséges. Én nagyon lojális vagyok az ügyfeleimhez, pedig nincs benne a szerződésben, hogy nem dolgozhatunk hasonló márkával, de utasítottam már el amiatt nagy szépségmárkát, mert egy másikkal már leszerződtünk. Azt is kiemelném még, hogy nem a rövidtávú profitra hajtunk, hanem hosszútávra tervezünk egy ügyféllel.

Szabó Krisztina (középen) 15 éve alapította meg Publicity Aim nevű kommunikációs ügynökségét.

És mi a te sikered titka?

A kitartás, az őszinteség és a munka iránti szeretet. Lehet, hogy nagyképűen hangzik, de én soha nem a pénz miatt csináltam. Bárkinek mehet jól a szekér, de bármikor adódhat egy olyan helyzet, és én tudom magamról, hogy ezt bármikor újraépítem. Legfőképpen azt szeretem, hogy sikerre viszünk dolgokat és látjuk az ügyfél arcán az elégedettséget. Éppen emiatt nagyon bensőséges kapcsolatot építünk ki az ügyfelekkel, és ezért sem szeretnénk annyira nagyok lenni. Nekem minden ügyfél fontos, kicsi és nagy egyaránt. Ha például egy ügyfélnek nincs megfelelő háttere a piacra lépéshez, de én hiszek benne, akkor is szívesen segítünk neki sikerre vinni. Idén eljutottunk a 15. évfordulónkhoz, és bár voltak nehezebb időszakok, de sosem fordult meg a fejemben, hogy abbahagyjam.

Mit gondolsz magadról, mint vezető, milyen visszajelzéseket kapsz?

Szerencsés helyzetben vagyok, mert nekem van egy nagyon nagy kritikusom, az édesanyám. Azonban a legnagyobb visszajelzést Judit tudja adni, az a kolleganőm, aki 15 éve dolgozik velem, nélküle most nem tartanék itt. Ő mondta azt, hogy rengeteget változtam. Fiatal koromban nagyon vehemens, nem megfontolt ember voltam, azonnal kimondtam, amit gondolok. Ez egyébként most sincs másképp, csak hát nem mindegy a tálalás, ebben nagyon sokat változtam. Ami viszont mindig is igaz volt rám, hogy soha nem várok el a kollegáimtól többet, mint amit magamtól elvárnék. Nem várok el túlórát, mert tudom, hogy fel kell töltődni, ugyanis én is voltam alkalmazott. Azt gondolom, hogy azért szeretnek velem dolgozni, mert nagyon reálisan látom a dolgokat. Fontosnak tartom az anyagi motivációt, de ez csak egy része a teljes csomagnak. A jó vezetőnek csak azt kell végiggondolnia, hogy ha ő alkalmazott lenne, hogyan érezné a legjobban magát. És ami még fontos vezetőként, hogy ismerni kell mindenkinek a kapacitásait és belátni, hogy nem minden nap egyforma teljesítménnyel bír. Talán ezek miatt vagyok ott, ahol vagyok.

Krisztina szerint csak egy csapattal tud sikeres lenni az ember.

Említőlegesen meséltél arról nekem, hogy több férfi vezetővel dolgoztál együtt. Milyen volt a közös munka? Ért amiatt hátrány valaha, hogy nőként próbáltál érvényesülni?

Nekem ebben is jó tapasztalatom van, hiszen engem szerencsére nem ért soha hátrány, jó közösségben kezdtem, pedig a műszaki piac tele volt férfiakkal, én pedig ott álltam 26 évesen, de nem volt soha rossz tapasztalatom. Manapság a nők jóval több terhet cipelnek: egy nő is ugyanannyit dolgozik, csak neki ott van még mellette a háztartás és a gyermeknevelés. Egy a titka, ehhez kell egy jó társ, és nekem ebben is szerencsém van, mert megadatott.

Említetted, hogy van egy kislányod. Szerinted hogyan lehet megtalálni a magánélet és a munka egyensúlyát? Te mit teszel, hogy kikapcsolj?

Ez sokáig nem ment nekem, azt éreztem, hogy szétestem. És onnantól kezdve azt mondtam, hogy ha egy ügyfelet be tudok írni a naptáramba, akkor a gyerekemet is be tudom írni. Hétfő-csütörtök nálam a hosszú nap, olyankor a párom vagy a mamák látják el a kislányomat, kedd-szerdán pedig én viszem iskolába, én megyek érte, és utána közös programunk van. Pénteken otthonról dolgozunk, ilyenkor is én viszem-hozom, és nagyon szeretek főzni is neki. Ezenkívül magamra is szánok időt, ezt is beírom fixen a naptáramba. Elhatároztam azt is, hogy csak nagyon ritkán engedem meg magamnak, hogy hétvégén dolgozzak. Mert tényleg attól az élménytől veszem el az időt, ami a legcsodálatosabb dolog az életben: anyának lenni. Tehát a tippem, hogy írd be a családi programokat is a naptáradba!

Mi a legfontosabb dolog, amit majd a lányodnak is szeretnél megtanítani, átadni?

Azt szoktam neki mondani, hogy ahány nyelvet beszélsz, annyi embert érsz. Nem akarom elrontani őt, nem veszek meg neki mindent, ugyanis arra tanítom, hogy a pénz nem hullik az ölünkbe, meg kell érte dolgozni. Minden nap adok neki valamilyen feladatot, hogy már most tanulja meg, hogy minden nap egy újabb feladatról szól a céljaink eléréséhez. Nagyon fontos a kitartásra is nevelni: a mai fialakokból ezt hiányolom a legjobban. Ha valami nem sikerül azonnal, abba akarják hagyni vagy változtatni. Mindig lesznek akadályok, ezt jobb már most megtanulni és kezelni. A gyereknevelés nem könnyű dolog, egyszer lehet elrontani, de egy életre szól! A kitartást, a becsületességet tartom a legfontosabbnak, illetve, ha valaki szeretve van, akkor szeretni tud. Minél több szeretetet kapsz otthonról, annál könnyebben adod át másoknak.

A Publicity Aimnél nagyon családias a légkör.

Nagyon régóta csinálod már, sosem érezted még, hogy ki vagy égve?

Dehogynem. Mindenkinek van ilyen életszakasza. Egy ügynökségnél dolgozni mindig nagyon változatos, mindig kapsz egy újabb kihívást. Viszont a mai világban sokkal többet kell bizonygatnod, hogy valamit jól csinálsz, a kollegák, a családod és az ügyfelek felé is. És ebben lehet kiégni: a folyamatos megfelelésben, a bizonygatásban és a rendszeres megújulásban. A digitális világban mindig meg kell újulni, és naprakésznek kell lenni. Mindenért meg kell dolgozni, de szerencsére szeretem azt, amit csinálok, így nekem ez nem esik nehezemre. És hogy vannak küzdelmek? Mindig is voltak és lesznek is. Ha meg nagyon jó valami, akkor meg attól félsz, hogy mikor lesz rossz, mert annyira jó. Ez is teljesen normális.

Mit tanácsolsz egy kezdő vállalkozónak, aki hasonlóan egy saját céget alapítana?

Azt gondolom, hogy egy kezdő vállalkozó számára fontos, hogy tudja, hogy mi a célja és a küldetése. Higgy a termékedben vagy szolgáltatásodban! Vedd észre az apró dolgokat is, legyen az egy ajánlat vagy lehetőség, mert nem tudhatod, hogy abból mi lesz. Fontos az is, hogy olyan emberekkel vedd magadat körül, akik hisznek benned, és te is hiszel bennünk. Egyedül soha nem tudsz sikeres lenni, csak egy csapattal.

LEADFOTÓ: HOSSZÚ KATA/FEMCAFE, FOTÓK: PUBLICITYAIM

Az interjú a FemCafé honlapján ide kattintva olvasható.